de bezwaarproces-verbeteraar

Waarom?

Wist je dat bij een gemeente, met ongeveer 50 bezwaren per jaar, de kosten voor het afhandelen van een bezwaarschrift terug gebracht konden worden van rond de € 1.600 naar ongeveer € 500 per bezwaarschrift door het proces efficient en effectief in te richten?

De bezwaarproces-verbeteraar kent het bezwaarproces van binnen en buiten en weet dat:

  • er altijd klussen zijn die blijven liggen omdat iedereen druk is;
  • er medewerkers zijn die het prima vinden zoals het nu is geregeld;
  • de behandeling van een bezwaar sneller en goedkoper kan zonder dat dat ten koste gaat van de kwaliteit.

Met veel optimisme en daadkracht helpt de bezwaarproces-verbeteraar op verschillende vlakken bij het efficiënt en vooral effectief inrichten van het bezwaarproces. Ik zit boordevol ideeën en oplossingen, bewaar het overzicht en betrek de juiste mensen op het juiste moment. Speciale aandacht heb ik voor de medewerkers bij de veranderingen in het proces.


illustratie waarop de bezwaarproces-verbeteraar in gesprek is met drie personen over mogelijke verbetering van het bezwarenproces

Hier kan ik bij helpen:

Bezwaarproces boost

Herken je dit in je team?
  • onduidelijkheid of discussie over werkafspraken;
  • briefsjablonen die niet meer actueel zijn;
  • geen tijd om verbeterpunten in het proces op te pakken (zoals bijvoorbeeld het beter informeren van de bezwaarmaker over het bezwaarproces);
  • het is weleens lastig te bellen bij bezwaar of een informeel overleg te voeren;
  • verschillen in werkwijzen van collega’s.

Advies slim inrichten bezwaarproces

  • Bezuinigingen?
  • Achterstanden?
  • Regelmatige overschrijdingen van de beslistermijn bij bezwaarschriften?
  • Geen inzicht in de kosten van het afhandelen van een bezwaarschrift gemiddeld in tijd en geld?
  • Zou het bezwaarproces beter kunnen (o.a. kosten omlaag, kwaliteit behouden/omhoog, meer tevreden bezwaarmakers of snellere doorlooptijden)?
  • Niet genoeg capaciteit (tijd of mensen) in huis om te onderzoeken hoe het beter kan?

Workshop slim bezwaarproces

  • Hoe doen we het eigenlijk?
  • Is er voor ons efficiencywinst te behalen?
  • Wat zijn de gemiddelde kosten van het behandelen van een bezwaarschrift?
  • Zijn er nog verbeteringen in het proces aan te brengen?

Implementeren slim bezwaarproces

  • Geen capaciteit (tijd of mensen) in huis om het nieuwe bezwaarproces te implementeren?
  • Frisse blik van een buitenstaander bij het invoeren van het nieuwe proces?

Andere klussen die blijven liggen?

bel me of mail gerust als je een andere klus hebt waar nooit tijd voor is of als je een keer vrijblijvend wilt sparren over de mogelijkheden in jullie proces.